Rikstävlingar

Riks ASR

RiksASR (RASR) är en riksomfattande tävling i navigering inom en korridor som är 1 Nm bred. Tävlingen genomförs med fördel i ”besättning” där navigatören inte behöver ha eget certifikat. Via Air Sports appen administrerar man själv flygningen.
Som genomförs hemma på klubb eller i samarbete med annan klubb och vid valfri tidpunkt under året. KSAK-M sammanställer en Riks resultatlista som precenteras på KSAK:s hemsida. Prisutdelning sker i samband med KSAK:s Motorflygkonferens. Tävlingen är öppen för alla flygande medlemmar i KSAK-M.

Riks Navigeing

Riksnavigeringstävlingen (RNT) är en riksomfattande tävling i tidtabellsnavigering. Tävlingen
genomförs av ensam pilot. Via Air Sports appen administrerar man själv flygningen.
Som genomförs hemma på klubb eller i samarbete med annan klubb och vid valfri tidpunkt under året. KSAK-M sammanställer en Riks resultatlista som precenteras på KSAK:s hemsida. Prisutdelning sker i samband med KSAK:s Motorflygkonferens. Tävlingen är öppen för alla flygande medlemmar i KSAK-M.

Riks Landning

Rikslandningstävlingen (RLT) är en riksomfattande tävling i momentet precisionslandningar.
Resultat från landningstävlingar som genomförs vid den tävlandes hemmaklubb eller i samarbete
med annan klubb och vid valfri tidpunkt under året skickas till KSAK-M som sammanställer en Riks
resultatlista. Prisutdelning sker i samband med KSAK:s Motorflygkonferens.  Tävlingen är öppen för alla flygande medlemmar i KSAK-M.

Så flyger du en bana med ASLT

ASLT eller Air Sport Live Tracking. Är ett webbasert live tracking system, som via en mobil app loggar och live trackar din flygning.

installera aslt appen

  • Leta upp appen Air Sports Live Tracking på Google Play eller AppStore.
  • Registrera dig, ange en e-post adress som du har tillgång till i telefonen/plattan.
  • Betala licensavgiften (mindre än 100 kr/år)
  • Du kommer att få ett aktiverings e-brev till den adress du angav (kolla även i skräpposten, det hamnar ibland där)
  • Aktivera ditt konto.

Så använder du ASLT appen

  • Logga in i ASLT appen
  • Klicka på jordglobs-symbolen nertill på skärmen.
  • Svara ”Allow” på frågan om att använda din position.
  • Det är de platser som i menyn har KSAK-M logga som har Rikstävlingar.
  • Välj en plats och en bana.
  • När du valt bana klicka ”Manage crew”, för att registrera dig.
  • Skriv in Fpl. reg. (om det inte redan finns).
  • Ange den TAS du vill flyga i.
  • Skriv in klubben namn ( om den inte redan finns).
  • Välj bana igen.
  • Ange starttid då du skall vara i Start Point (SP).
  • Markera Adaptive start, det ger dig +- 1 timme från vald tid att passera SP. Din tid startar då på närmaste hel minut när du passerar SP.
  • Ange aktuell vind.
  • Klicka på ”Register”
  • Efter några minuter får du ett e-mail med länk till din Flight Order. (Kolla även skräpposten, då det händer att den hamnar där.
  • Skriv ut kartan som du fick i din Flight Order (du får också en flight plan och bilder på SP, TP:s och FP)
    Det är en fördel om du har en färgskrivare.

Nu är det dags att flyga

Innan du sätter dig i flygplanet:

  • I appen klicka på platsmärket längst ner till vänster på skärmen.
  • Se till att ”Competition” är vald.
  • Klicka på den gröna pilen, nu startar loggning och du kan flyga.

Efter flygningen

  • Klicka på den röda kvadraten och bekräfta att du vill avsluta flygningen.
  • Nu kan du klicka på jordgloben igen och välja den bana du just flugit.
  • Du ser en lista på alla som flugit den banan.
  • Klicka på ditt namn,så ser du flygni9ngen med totalt antal prickar.
  • Om du klickar på summan av prickar nertill på skärmen, så får du en detljerad lista över dina prickar.

Genför en rikslandning

För att genomföra en Rikslandning behövs minst 3 personer, en flyger, en filmar och en bedömer landningarna.

Landningsstråket

Landningsstråket är 72 m långt och 12 m brett (rekommenderat).  Det är 25 m fram till
0-an och 45 m efter 0-an, 0-an är 2 m.

Flygriktning

Ingående landningar

  1. Vanlig motorlandning.
  2. Bedömningslandning med ”fri” användning av klaff.
  3. Bedömningslandning utan klaff.
  4. Motorlandning över hinder.

Filmning

Det är en stor fördel om man kan filma landningarna med padda eller telefon. Filma från ca. 100 m före stråket till slutet av stråket. Det är både lärorikt och trevligt att tillsammans titta igenom landningar efteråt och då gör den slutliga bedömningen.

Regler i korthet

  • Landningsvarv 500 Ft för motorlandningarna och 1000 Ft för bedömningsladdningarna, motorn skall då dras av tvärs 0-an.
  • Sättning skall ske på huvudhjulen, det får vara max 5 m mellan isättningen av de båda huvudhjulen.
  • Studs är om den är mer än 15 m eller högre än en hjuldiameter.
  • Landning får inte ske på noshjulet.
  • Klaffen får inte reduceras inom stråket.

Utförliga regler se länk ovan.